Monday, November 3, 2008

Microsoft Office 2007 - Word

Selain menaip dokumen, kita boleh menggunakan Microsoft Word untuk mencipta brosur (pamplet)dan buku.

Bagaimana untuk membuat brosur???

Untuk mencipta brosur, kita boleh klik pada PAGE LAYOUT, set-kan muka surat kepada orientasi Landscape (Orientation) , dan setkan column kepada 2 atau 3 mengikut kehendak anda. Tetapi setkan kepada 3 adalah recommended. Kita akan membuat lipatan berdasarkan kepada column yang dibuat.

Brosur selalunya dicetak di bahagian depan dan belakang. Oleh itu, maklumat yang hendak dimasukan adalah sebanyak 2 muka surat. Untuk mencetak, pada Paper Setup, perlu setkan "A4" tetapi bukan "letter".

Bagaimana untuk membuat cetakan buku???

Untuk mencipta buku, kita boleh pergi ke PAGE LAYOUT, klik pada anak panah Page Setup – tukarkan orientasi kepada Landscape – pada
Multiple Pages,
tukarkan kepada Book fold.

Anda boleh menggunakan kemudahan Cover Page untuk mereka kulit buku pada toolbar INSERT.

Apabila mencetak, semua muka surat akan dicetak seperti urutan buku, dan anda perlu lipatkan supaya buku anda adalah bersaiz separuh A4.

Selamat Mencuba!


No comments: